Kvasinky, kandidóza, mykóza - mnoho názvov pre jeden problém

Keď hovoríme o kandidóze, nehovoríme len o ochorení kože, ústnej dutiny alebo močopohlavných orgánov, ale o probléme celého organizmu, ktorý je napadnutý hubou Candida Albicans.
Všetci ju máme od narodenia, niektorí z nás s ňou žijú v harmónii, ale čoraz častejšie s ňou bojujeme. Jej rozmnožovanie spôsobuje infekciu známu ako kandidóza alebo kvasinková infekcia, o ktorej príznakoch každý nerád hovorí.

Článok si môžete aj vypočuť.

Tento článok je už starší a na základe tejto rady som ho aktualizoval.
Prajem pekný deň,
Od októbra trpím na niečo, čo vyzerá ako kvasinková infekcia v intímnych partiách, avšak môj gynekológ je bezradný - absolvovala som asi 3 cykly rôznych čapíkov + krémov, avšak žiadny z nich nepriniesol žiadnu úľavu. Teraz sa snažím ísť na to prírodnou cestou - znovuobjavila som čajovníkový a levanduľový olej. V poradni sa objavila otázka so zavádzaním čajovníkového tampónu a bol tam aj odporúčaný článok KVASÍNY, KANDIDÓZA, MYCOSIS - veľa názvov na jeden problém, ktorý sa však už bohužiaľ nedá otvoriť. Tak by som sa chcela spýtať, či by bolo možné poslať e-mail, či je ešte niekde uložený? Bola by som veľmi vďačná, pretože akosi neviem, ako ďalej....

Diagnostický arašid

Kvasinkové infekcie sú natoľko všeobecné, že je pre lekára bez ďalších diagnostických opatrení ťažké priradiť ich len ku kvasinkovej infekcii. A väčšinou ich ani nepripíše. Príznaky vyhodnotí ako zápal alebo infekčnú léziu a nasadí antibiotiká, ktoré proti baktériám vôbec neúčinkujú a často dokonca zabíjajú mnohé iné baktérie vrátane tých, ktoré telo potrebuje.
Premnoženie Candidy albicans je vďaka nášmu životnému štýlu čoraz častejšie, stáva sa z nej plíživá infekcia, ktorá je čoraz závažnejšia, ale moderná medicína ju ignoruje a jej príznaky pripisuje mnohým iným ochoreniam. Zdá sa, že je načase prestať kvasinkovú infekciu ignorovať, pretože je príčinou silnej nerovnováhy v našom tele a jej zanedbanie môže mať za následok aj tie najmenšie problémy.
Kandidóza vzniká v mnohých prípadoch v dôsledku iných ochorení, pri ktorých dochádza k zníženiu imunitného systému, pri častom podávaní antibiotík alebo iných syntetických liekov (kortizón, estrogénová liečba), cukrovky, dedičného alebo získaného poškodenia imunitného systému, liečby rakoviny (ožarovanie, chemoterapia), poškodenia kože alebo slizníc (napr. pri ochoreniach postihujúcich sliznice alebo sliznice (napr. pri pohlavnom styku), poruchy krvácania, pooperačné stavy, najčastejšie po operácii brucha alebo užívaní steroidov.

Sme to, čo jeme

Jej premnoženie je však aj otázkou našej stravy. Z pohľadu celostnej medicíny je to akási vlhkosť (a teplo, ak svrbí), ktorá je terénom nášho tela. Túto vlhkosť vytvárame nadmerným príjmom cukru, spracovaných potravín a nekvalitného pečiva. Vlhkosť sa vytvára aj nadmernou konzumáciou mliečnych výrobkov. Čo je niekedy problém, pretože mnohé rady vedú k tomu - jedzte jogurty a rôzne bifido kultúry. Áno, starostlivosť o črevá je dôležitá, ale s tými jogurtmi opatrne.
Náš článok o črevnej mikroflóre
O mikrosvete v našich útrobách. A nielen tam.

Kandidy v ústach

Kandidóza v ústnej dutine sa vyskytuje veľmi často a najviac sa prejavuje v ústach. Toto ochorenie sa nazýva soor, postihuje jazyk, ďasná a pery. Má za následok zápach z úst, nepríjemnú chuť v ústach, tvorbu hnisavých a belavých pľuzgierov na jazyku a slizniciach úst, ochabnutý a opuchnutý jazyk, ťažkosti s prehĺtaním, väčšie belavé plochy v ústach, zväčšené lymfatické uzliny pod bradou a bolesť.
"
MUDr. Dušan Tudík, stomatochirurg, Bratislava
Počet pacientov s orálnou kandidózou narastá najmä v dôsledku nesprávnej životosprávy, ktorá vedie k oslabeniu imunitného systému. Kandidóza v ústach sa dá pomerne ľahko rozpoznať, preto je možné pacientom predpísať špecifickú liečbu. Najprv sa miesto lokálne ošetrí antimykotikami na zníženie bolestivosti a akútnych príznakov. Potom sa pacient odošle na celkové vyšetrenie, aby sa zistilo, aký rozsiahly je rozsah kandidózy. Je však potrebná úprava životného štýlu - protiplesňová diéta a posilnenie imunity. V prípade zápalu sa predpisujú aj antibiotiká, ale snažím sa ich voliť ako posledné. Z prírodných netoxických prípravkov by som odporučila kvalitné probiotiká alebo bylinné čaje, ktoré potláčajú plesne. Liečba je zvyčajne dlhodobá a je potrebné liečiť celý organizmus, nielen miesto postihnutia.

O intimite

Z bežných ochorení slizníc určite nemožno opomenúť vulvovaginálnu formu, ktorú sprevádzajú veľmi nepríjemné príznaky, ako je neznesiteľné svrbenie alebo bolesť u žien, hustý biely "syrový" výtok, znížená schopnosť zvlhčovania a niekedy aj opuch vonkajších pohlavných orgánov.
V dôsledku svrbenia si ženy často porania vonkajšie genitálie a rany sa môžu opäť infikovať. Veľmi často dochádza aj k zníženiu sexuálnej túžby. To sa premieta do psychických problémov, z pocitu, že nie je schopný uspokojiť partnera atď. Je chybou myslieť si, že toto ochorenie postihuje len ženy. U mužov sa prejavuje svrbením konečníka a opuchnutým exémom na genitáliách. Svrbenie je tiež prítomné, ale neskôr ako u žien.
Gynekologička MUDr. Kouřilová považuje kvasinky za veľký problém. Proti baktériám totiž máme antibiotiká, ale proti kvasinkám zatiaľ veľmi nie a náš životný štýl ich len podporuje.
"
"Predtým kvasinky neboli veľkým problémom, ale so zmenou životného štýlu kvasinkových ochorení pribúda. Je to spôsobené nesprávnou životosprávou, používaním hormonálnej antikoncepcie, používaním tampónov, praním spodnej bielizne v agresívnych pracích prostriedkoch, používaním agresívnych mydiel, ktoré znižujú PH pošvy. Liečba potom musí byť komplexná a zvyčajne dlhodobá. Predovšetkým sa používajú antimykotiká perorálne alebo vo forme čapíkov a súčasťou liečby sú aj rôzne antimykotické krémy, ktoré si môžete kúpiť v lekárni. Tým sa zmiernia akútne príznaky. Potom je potrebné pátrať po príčine, posilniť imunitný systém a upraviť črevnú mikroflóru, ktorú Candida albicans narušila.
Nedá sa povedať, že ženy v určitom veku sú viac alebo menej ohrozené, preto je dobré dodržiavať prevenciu v každom veku. Odporúčam najmä používať mydlá na intímnu hygienu, nenosiť hodvábnu spodnú bielizeň - najmä tangá, vyhýbať sa chlórovanej vode, dodávať telu "priateľské" baktérie, ktoré pomôžu udržať Candida Albicans v súlade s ostatnými baktériami."

V iných častiach tela

Kožná forma kandidózy najčastejšie postihuje priestory medzi prstami na nohách, medzi stehnami alebo nechty. Môžete mať belavé šupinaté exémy, začervenanie, niektoré typy akné (rany, ktoré odolávajú liečbe atď.).
Môže sa vyskytnúť aj kandidóza dýchacích ciest - napr. forma pľúc, poškodenie srdcového svalu, otrava krvi. Vo všeobecnosti môže napadnúť akékoľvek tkanivo alebo orgán v tele.

Liečba

V prvom rade je potrebné odstrániť príčiny - napr. správna strava, vysadenie antibiotík, nahradenie syntetických liekov prírodnými atď. Liečba by mala byť vždy vedená odborníkom, ktorý rozhodne, či postačuje lokálna liečba, alebo je potrebná celková liečba.
Liečba je však veľmi zdĺhavá, za 14 dní sa určite neuzdravíte. V najlepšom prípade sa 50 % kvasiniek zbavíte po 5 - 6 mesiacoch INTENZÍVNEJ liečby, ktorá zahŕňa protikvasinkovú diétu, podporu imunitného systému a celkovú zmenu životného štýlu (veľa pohybu, žiadny stres atď.). Nie je to až také zložité, ale vyžaduje si to výdrž a usilovnosť. A ak liečite infekciu v chronickom štádiu, odporúča sa užívať prípravky proti kvasinkám až do konca života, infekcia sa môže kedykoľvek a v oveľa väčšej miere vrátiť.
Odporúča sa striedať prípravky proti kvasinkám.
Myslite na liečbu kandidózy ako na vojnu vášho tela proti Candida Albicans. Lokálnym oštepovaním môžete vyhrať bitku, ale nie vojnu. Ostatné baktérie sa rozmnožia a "vyzbroja" v iných častiach tela a je otázkou času, kedy zaútočia znova, mnohonásobne agresívnejšie. Preto sa pri liečbe používajú lokálne prípravky - masti, gély na intímnu hygienu atď. ale nemali by byť jedinou zložkou.